Wanneer
je communiceert, al of niet als professional, doe je dat bewust of
onbewust op basis van bepaalde uitgangspunten. De uitgangspunten die
ikzelf hanteer noem ik hieronder. Ze zullen telkens opduiken in de
praktische tips op dit blog.
- Communicatie is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten.
Dit
is mijn favoriete definitie van communicatie. We leven in een
dynamische wereld waarin één ding vaststaat: dat alles verandert. In die
wereld is het heel gemakkelijk elkaar verkeerd te verstaan en onjuist
te interpreteren. Elkaar begrijpen vereist moeite doen, open staan voor
elkaar en elkaars opvattingen. Door te luisteren en vragen te stellen
kunnen we miscommunicatie voorkomen of beperken.
- De basis van elke communicatie is het gesprek tussen twee mensen.
Hoe
meer je bij dit principe aansluit, hoe effectiever je communicatie,
daar ben ik van overtuigd. Een goed gesprek is interactief en kenmerkt
zich door luisteren, verduidelijken, aanvullen, onderbreken, vragen.
Binnen elk proces of project is het gesprek cruciaal. En als je een
tekst schrijft, is het handig je een kritische gesprekspartner in te
beelden tijdens het schrijven. Dat helpt om je regels helder op papier
te krijgen.
- Een heel effectieve en sterk onderbenutte communicatievaardigheid is de dialoog.
De
kunst is miscommunicatie te voorkomen. Een effectieve manier om dat te
doen is de dialoog. Wie in dialoog gaat, stelt zich open voor andere
meningen en probeert in samenspraak tot iets te komen wat de wederzijdse
belangen dient. Dialoog betekent vooral vragen stellen en je mening
vormen en niet zo zeer (zoals in discussie en debat) uitleggen en
beargumenteren en vooroordelen koesteren. In dialoog (willen) gaan wekt
vertrouwen, en met vertrouwen in elkaar kom je veel sneller tot
resultaten.
Zoals William Isaacs het verwoordt:
“Dialogue is a conversation with a center, not sides. Dialogue is the art of thinking together”.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten