donderdag 8 september 2011

De aanleiding voor een tekst ligt buiten jezelf…

Hoeveel van wat je in de werksfeer op papier hebt gezet wordt ook daadwerkelijk gebruikt? Jaren geleden maakte ik een voorstel voor het managementteam over een communicatieonderwerp. De aanleiding was eigenlijk mijn eigen wens om de zaken anders aan te pakken, niet zo zeer een vraag van hogerhand. Bij de presentatie in het MT ging het goed mis. Ik was veel te ver in mijn denken en in mijn tekst en presenteerde visie en uitvoeringsdetails in één adem. Gevolg: het hele onderwerp verdween van de agenda en ik bleef gefrustreerd achter.

Uiteraard heb ik er veel van geleerd! Wat ik had moeten doen, was de juiste mensen meenemen in het onderwerp in een vroeg stadium, een opdracht krijgen, en het onderwerp in delen (strategie, tactiek, uitvoering) bespreken. Kortom, ik had mijn omgeving verwaarloosd.

Zorg dus dat de aanleiding voor je tekst buiten jezelf ligt, al ligt de kiem bij jou. Zorg voor een opdrachtgever, zorg voor een behoefte en draagvlak bij de beslissers. Neem ze mee in je onderwerp en laat ze meedenken zodat het ook hun tekst wordt, zodat het een betere tekst wordt. Zie je tekst als onderdeel van een proces. Is de aanleiding onvoldoende, begin dan niet aan je tekst en besteed je tijd aan al die duizenden nuttiger en plezieriger dingen. Tenzij je kickt op soloprojecten (zie cartoon)…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten