zaterdag 24 september 2011

Reken af met worstelteksten: over doel en doelgroep

Twee keer meten, één keer zagen. Deze oude timmermanswet is breed toepasbaar, ook op het schrijven van een zakelijke tekst. Denk je eerst na over het doel van je tekst, waar de tekst voor bedoeld is? En denk je eerst na over je doelgroep, de mensen die je wilt bereiken? Zo ja, dan ben je goed bezig. Of ben je vooral met het onderwerp aan het worstelen en knal je alles maar op de pagina’s? In de hoop dat er iets tussen zit wat hout snijdt en zal overkomen op de lezer? Zo ja, stop dan met je schrijverij en begin opnieuw, met nadenken dit keer. 
Foto met dank aan www.duitslandweb.nl

Hondsmoe
Een ‘worsteltekst’ herken je meteen. Ze staan vol met steeds dezelfde noties in verschillende bewoordingen. De lezer wordt hondsmoe, hij moet er tien keer op studeren wil hij het snappen. Drie alinea’s zijn vaak in twee, drie zinnen samen te vatten. De makers ervan kunnen het geworstel gewoonweg niet ontstijgen, of ze zijn lui. Tip voor de worstelaars: durf hulp te vragen in je omgeving. Tip voor de luiaards: nadenken, mouwen opstropen, doen.

Zwanger
Net als een worsteltekst herken je ook een soepele zakelijke tekst meteen. Als lezer word je bediend. Je kunt in één oogopslag de kern van het verhaal zien door de lay-out, de typografie, de inhoudsopgave en de samenvatting aan het begin of het eind. Je snapt waar de schrijver naar toe wil, zijn doel is duidelijk. Hij wil bijvoorbeeld overtuigen, adviseren, promoten of informeren. Er staan geen overbodige woorden, zinnen en hoofdstukken in, alles is zwanger van betekenis. Dat komt omdat de schrijver precies weet voor wie hij schrijft. Niet de burger of de klant of het management. Nee, hij heeft zijn doelgroep veel specifieker in het snotje. En hij heeft er vast al eens mee gepraat in de aanloop naar het schrijven…

Da´s mooi zo´n supertekst, maar veel te hoog gegrepen toch? Ja en nee. Je moet de boog hoog richten om raak te schieten.

Hulp
Hoe zit het met doel en doelgroep van dit blog? Ik richt me tot de professional bij de overheid en daarbuiten, in eerste instantie in mijn netwerk. Doel is – geloof het of niet – de ander helpen met teksten. Nevendoelen zijn: m’n aanwezigheid beheren op internet, wie weet een opdracht nu en dan eraan over houden, en mezelf plezieren, want schrijven en bloggen is zooooo leuk. 

Favo's
Tot slot, hieronder mijn voorlopige favorieten qua zakelijk schrijftalent in de regio Hoogeveen.

Goedschrijvende journalisten:


Goedschrijvende tekstschrijvers:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten