vrijdag 10 februari 2012

Hoe schrijf je een persbericht?

Gisteren is het tweeduizendste bezoek aan dit blog geregistreerd. Een heuglijke mijlpaal! Hieronder sta ik er bij stil, maar niet zonder dat jij, beste blogbezoeker, er wat aan hebt. 

Het tweeduizendste bezoek heb ik hieronder in een persbericht verwerkt. Allereerst geef ik je tips voor het schrijven van een persbericht, vervolgens pas ik ze toe in het voorbeeld.

Persberichttips

  1. Kom alleen met een persbericht als je iets nieuws te melden hebt
  2. Nieuws is nieuws als het publiek het zo ervaart
  3. Verzin een kop die de lading dekt en prikkelt tot lezen
  4. Zet het belangrijkste bovenaan
  5. De eerste alinea of alinea’s geven antwoord op wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe (de 5 W’s en de H)
  6. Beetje p.r. mag, maar vermijd commercie
  7. Voeg als het even kan een betekenisvol citaat toe
  8. Geef in een noot voor de redactie je bereikbaarheid door
Voorbeeld (fictief) persbericht

10 februari 2011

Tweeduizend bezoeken aan Berts communicatieblog

Het blog berthansma.blogspot.com is sinds de start op 2 september 2011 tweeduizend keer bezocht. Dat is meer dan blogger Bert Hansma verwachtte. Het blog met communicatietips voor professionals trekt gemiddeld 12 bezoekjes per dag. 

De Hoogeveense blogger Hansma is verheugd over de aantallen, maar relativeert ze ook. “Hartstikke leuk. Dit stimuleert. Maar niet alleen de cijfers zijn belangrijk. ‘Many of the things you can’t count, really count,’ om met Albert Einstein te spreken. Ik vind het leuk en belangrijk m'n kennis te ordenen en dan te delen om een ander te helpen.”

Per maand verschijnen vier tot vijf berichten op het blog. Het best bekeken bericht is Uitgangspunten voor je communicatie (103 keer) en het minst bekeken bericht is Vijf gouden tips voor debaters en hun achterban (48 keer). 

--

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie: Bert Hansma, 06-57077860

Geen opmerkingen:

Een reactie posten