Een gesprek van mens tot mens zonder technische hulpmiddelen,
is de basis van elke communicatie. In deze tijd van nieuwe media en druk-druk-druk,
zijn we zeker professioneel gezien geneigd het gesprek minder prioriteit te
geven. Op korte termijn winnen we daarmee tijd, op lange termijn levert het
vertraging op, misverstanden, gebrek aan vertrouwen, draagvlakverlies, geen of
onvoldoende resultaten, en dus hogere kosten. Wat is ‘het geheim’ van het
gesprek?
Meerdere kanalen
In het gesprek wordt de boodschap op meerdere manieren overgebracht. We denken misschien dat alleen woorden tellen, maar niets is
minder waar. Uit onderzoek blijkt dat je boodschap via de volgende kanalen wordt
overgebracht op de ander:
- 10% via woorden
- 40% via de toon van je stem
- 50% via lichaamstaal
Linker- en
rechterhersenhelft
In het gesprek wordt de linker- en rechterhersenhelft van
jou en de ander aangesproken. De linkerhelft regelt de logica, woorden, en
details. De rechterhersenhelft omvat intuïtie, beeld en overziet het geheel. Wanneer
de twee hersenhelften onderling zijn verbonden, praat je het dichtst langs
elkaar heen.
Afwisseling
Voor effectieve communicatie aan het begin van een zakelijke
relatie, is het gesprek pure noodzaak. Nadien kunnen we prima voort met ook andere
communicatiemiddelen – van e-mail tot telefoon – maar het gesprek van mens tot
mens blijft ook dan nodig.
Kortom, communicatie is wonderlijk en magisch, vooral het gesprek.
Meer weten?
- Een verhelderende infographic: SPK – The power of face-to-face communication
- Over de hersenhelften: overzicht van Brainquest
- En zie mijn Uitgangspunten

Geen opmerkingen:
Een reactie posten