maandag 9 april 2012

Tekstschrijver, keep it short and simple: KISS!

Met dank aan awwapp
Wie kent niet de neiging om uitvoeriger te schrijven dan wenselijk? Veel lezers van zakelijke teksten lezen niet of oppervlakkig. Hoe moet je daar mee omgaan? Hieronder een aantal communicatietips.

1. KISS
Vat je verhaal samen in één alinea. Dat helpt jezelf om de hoofdlijn van de details te filteren. En je doet je lezer er een enorm plezier mee. De gedetailleerde onderbouwing kun je altijd in een bijlage stoppen.

2. Gebruik beeld naast tekst
Met beelden spreek je de verbeelding en dus de rechterhersenhelft aan. Tekstbegrip is meer gekoppeld aan logica en dus aan de linkerhersenhelft. Verbinding van beide hersenhelften zorgt voor een betere overdracht van je boodschap.

3. Zet alternatieven in voor de tekstverwerker
Instrumenten zoals powerpoint en prezi zijn uitstekende alternatieven voor tekstverwerkers. Prezi is een fantastisch middel waarmee je overzicht geeft en kunt inzoomen op onderdelen. Je kunt gemakkelijk afbeeldingen, video en vormen aan je verhaal toevoegen. Ook awwapp is prachtig, vooral door z’n eenvoud. Awwapp is een online whiteboard om ideeën alleen of samen te vormen, te presenteren en te delen.

4. Presenteer en ga in gesprek
Zakelijke teksten zijn bedoeld om zaken in gang te zetten. Daarvoor is alleen papier vaak niet voldoende. Je moet over het onderwerp in gesprek met de relevante spelers. Zo kun je ook de toon van je stem en je lichaamstaal inzetten.

Hou dus je zakelijke boodschap kort en simpel, en blijf aangesloten bij de ander / je omgeving voor een optimaal resultaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten