![]() |
| Met dank aan awwapp |
1. KISS
Vat je verhaal samen in één alinea. Dat helpt jezelf om de
hoofdlijn van de details te filteren. En je doet je lezer er een enorm plezier
mee. De gedetailleerde onderbouwing kun je altijd in een bijlage stoppen.
2. Gebruik beeld
naast tekst
Met beelden spreek je de verbeelding en dus de rechterhersenhelft
aan. Tekstbegrip is meer gekoppeld aan logica en dus aan de linkerhersenhelft. Verbinding
van beide hersenhelften zorgt voor een betere overdracht van je boodschap.
3. Zet alternatieven in
voor de tekstverwerker
Instrumenten zoals powerpoint en prezi zijn uitstekende alternatieven
voor tekstverwerkers. Prezi is een fantastisch middel waarmee je overzicht
geeft en kunt inzoomen op onderdelen. Je kunt gemakkelijk afbeeldingen, video en
vormen aan je verhaal toevoegen. Ook awwapp is prachtig, vooral door z’n
eenvoud. Awwapp is een online whiteboard
om ideeën alleen of samen te vormen, te presenteren en te delen.
4. Presenteer en ga
in gesprek
Zakelijke teksten zijn bedoeld om zaken in gang te zetten.
Daarvoor is alleen papier vaak niet voldoende. Je moet over het onderwerp in
gesprek met de relevante spelers. Zo kun je ook de toon van je stem en je lichaamstaal inzetten.
Hou dus je zakelijke boodschap kort en simpel, en blijf
aangesloten bij de ander / je omgeving voor een optimaal resultaat.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten