In de meeste gevallen wil een zakelijke lezer niet eerst tien
pagina’s doorspitten voor hij snapt waar de tekst om draait. De gemiddelde zakelijke
tekst begin je daarom met de kern van je verhaal.
Beginnen met de clou
Op deze manier doe je hetzelfde als een journalist. Let maar
eens op: de meeste krantenartikelen beginnen met het nieuws, het wat, wie,
waar, waarom, hoe en wanneer. De rest van de tekst is een toelichting op de
eerste paar zinnen. Deze tekstopbouw wordt ook wel de omgekeerde piramide
genoemd: de basis bovenaan.
Eindigen met de clou
Er is ook een andere manier van tekstopbouw, waarbij de kern
juist onderaan staat (de ‘normale piramide’). Deze opbouw zie je vooral bij
wetenschappelijke teksten rondom gecompliceerde onderwerpen (meer info). Daar is reden voor.
Begin je hier met de eindconclusie, dan is deze te ingewikkeld en haken veel lezers
af. De schrijver probeert dus de lezer te verleiden langs de onderdelen mee te
wandelen richting de dan begrijpelijke slotconclusie. Ook bij fictie zie je
deze tekstopbouw, en bij columns.
De piramide-manier vraagt om verleidingskunst, de omgekeerde
piramide is rechttoe rechtaan.
Blog volgen? Laat aan de rechterkant je mailadres achter!
Blog volgen? Laat aan de rechterkant je mailadres achter!

Geen opmerkingen:
Een reactie posten