zondag 6 november 2011

Beginnen of eindigen met de kern van je tekst?

Grofweg zijn er twee manieren om de lezer de clou van je verhaal mee te geven.

In de meeste gevallen wil een zakelijke lezer niet eerst tien pagina’s doorspitten voor hij snapt waar de tekst om draait. De gemiddelde zakelijke tekst begin je daarom met de kern van je verhaal.

Beginnen met de clou
Op deze manier doe je hetzelfde als een journalist. Let maar eens op: de meeste krantenartikelen beginnen met het nieuws, het wat, wie, waar, waarom, hoe en wanneer. De rest van de tekst is een toelichting op de eerste paar zinnen. Deze tekstopbouw wordt ook wel de omgekeerde piramide genoemd: de basis bovenaan.

Eindigen met de clou
Er is ook een andere manier van tekstopbouw, waarbij de kern juist onderaan staat (de ‘normale piramide’). Deze opbouw zie je vooral bij wetenschappelijke teksten rondom gecompliceerde onderwerpen (meer info). Daar is reden voor. Begin je hier met de eindconclusie, dan is deze te ingewikkeld en haken veel lezers af. De schrijver probeert dus de lezer te verleiden langs de onderdelen mee te wandelen richting de dan begrijpelijke slotconclusie. Ook bij fictie zie je deze tekstopbouw, en bij columns.

De piramide-manier vraagt om verleidingskunst, de omgekeerde piramide is rechttoe rechtaan.

Blog volgen? Laat aan de rechterkant je mailadres achter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten